(22 листопада (3 грудня) 1722 - 29 жовтня (9 листопада) 1794)

Кого i за що засуджує Г. Сковорода у своïх байках.




Видатний поет-мислитель Г. С. Сковорода був i зачинателем украïнськоï
лi­тературноï байки. У 1774 роцi вiн склав збiрку "Баснi Харьковскiя", до
якоï увiйшли тридцять байок. У них вiн висмiював гонитву козацькоï
старшини за дворянськими титулами, викривав помiщикiв-паразитiв, що живуть за рахунок народу, стверджував повагу до трудящого люду.
Кiлька байок Г. Сковорода присвятив злободеннiй темi про справжню цiн­нiсть людини. Такою є байка "Ворона i Чиж". Автор показав короткозорiсть i егоïзм Ворони, яка назвала Чижа жабою за те, що вiн зеленого кольору. Хоча Ворона своïм спiвом бiльше нагадує квакання жаби. У кiнцевому афоризмi - мораль байки: про людину слiд судити не за зовнiшнiми якостями, а "Сердце и нравы человеческие, кто он таков, свидетельствовать должны..."
У своïх байках Г. Сковорода доводив, що гiднiсть людини визначають не ти­тулий багатство, а ïï праця й чеснiсть. У байцi "Голова i Тулуб" автор засудив паразитизм i чванливiсть панiв. Провiдною темою бiльшостi творiв Г. Сковоро­ди є тема "сродноï працi", бо вiн вважав, що єдиним джерелом людського щастя є вiльна праця за покликанням. Найповнiше розкриває вiру автора у величезне значення працi байка "Пчела i Шершень". Вона виражає погляди Сковороди
на життєву необхiднiсть трудитися, прославляє працю на благо суспiльства й засу­джує паразитичне iснування ледарiв та нероб. Шершень насмiхається з Бджоли, що вона працює на iнших, а Бджола-трудiвниця засуджує тих, хто живе за раху­нок
iнших, хто вiд народження лише п'є та ïсть. Г. Сковорода рiзко засуджував дармоïдство помiщикiв, називав ïх шершнями або трутнями суспiльства.

У своïх байках Г. Сковорода описав мисливського собаку, найвеселiшого i одi, коли полює зайця; змалював нудьгу бджоли, яка вмирає, хоча й замкнена була в достатку, бо не може лiтати, збираючи мед iз запашних квiтiв.
Отже, у своïх байках Сковорода утверджував високоетичнi iстини, осуджував штативнi явища у суспiльному життi, висмiював недолiки й людськi вади. А ще байкар закликав до чесностi й справедливостi, розсудливостi й працелюбностi.

Немає коментарів:

Дописати коментар